" a life is a journey..."

" a life is a journey..."

Sunday, February 6, 2011

ASSIGNMENT CINTA 8

Bahagian 8

            “ Nak duduk kat mana?” tanyaku apabila melihat sudah ramai student yang melepak di kawasan kantin di mall.  Has jungkit bahu. Matanya meliar merata. Seketika, dia menguit lenganku.
            “ Tu, azman panggil kita,” ujarnya berjalan ke hadapan meninggalkanku yang masih terkebil-kebil memerhati sekitar. Di hadapan, kelihatan Azman sedang syok aje duduk mengadap kitaorang.  Aduh, lemas betullah tempat orang ramai macam ni. Langsung tak kena dengan jiwaku. Kenapa ramai pulak budak-budak berkerumun kat sini hari ini. Aku jadi pelik. discussion untuk assignment jugak ke?
            “ In, cepatlah. Kang Azman marah. Engkau tu dahlah datang lambat.” Has menarik tanganku. Aku sekadar mengekorinya.
            “ maaf, kami terlambat. Dah lama sampai?” Has bersuara apabila kami berhadapan dengan Azman. Lelaki itu Cuma mengangguk. “ no hal, aku pun baru sampai. Nasib baik sempat tandakan tempat ni. Kalau tak, susah jugak. Ramai betul budak-budak discussion hari ini.” Beritahunya. Aku senyum, menarik kerusi bersebelahan Has yang sudahpun duduk mengadap Azman.
            “ Iskandar tak datang?” tanya Has kemudiannya. Azman sengih. “ datang,” ujarnya. Aku pandang kiri kanan, depan belakang. “ tak ada pun?” soalku perlahan.
            “ entah, katanya nak beli pen, pennya tertinggal tadi.” beritahu Azman lagi. oooooo…….
            Dari jauh kelihatan seorang lelaki datang menghampiri kami. Lagaknya santai dan bersahaja. Cuma bert-shirt merah, ditindih kemeja di atasnya, berseluar jeans dan berselipar. Rasanya itu pertama kali aku melihat Iskandar bercasual biasa. Selalunya bila kami berjumpa, dia beruniform etika untuk masuk ke bilik kuliah aje. waktu tu memangla dia dah smart, tapi hari ni lagi-lagilah……hai, beruntung sungguh sesiapa yang jadi mak we mamat ni.
            “ Hai, sorry. Dah lama tunggu?” tanyanya Sewaktu menghampiri meja kami. Aku senyum, menggeleng. “ tak, baru aje.” jawabku. Has disebelah, pelik aje aku tengok. Dari tadi terkebil-kebil tengok iskandar. Minah ni sukakan iskandar ke. habis si Aiman tu nak letak mana. Haiyaaa...what can i say?..
            “ ok, kita mulakan. Tajuk dengan awak kan?” ujarku. Enggan membuang masa lagi. lagipun, aku kena balik awal hari ini. Dah janji dengan Zura tadi untuk pulang bersama. Zura sekarang ada di Library, katanya nak cari bahan untuk Assigmentnya. Lagipun, boleh tumpang kereta free. Tak payah melangut tunggu bas. Hari sabtu macam ni, bas lambat betul nak lalu laluan rumah sewa aku tu. satu jam, baru ada sebuah. Tu pun kalau nasib baik, tak ada penumpang.  Kalau bad luck, kena berdiri pulak.
            “ saya dah buat rangka sikit berdasarkan tajuk yang awak berikan saya tu. man, tengoklah. Engkau ketua kan, kalau tak nak pakai pun tak apa. aku okey jer.” iskandar membelek sebuah buku kecil sebesar tapak tangan di hadapannya. Buku itu gayanya macam diary UUM. Mesti dia beli di ko-op ni. Pasal mana-mana benda yang ada lambang UUM, mesti dari situ punya.
            “ aku bukan ketua. Bagi In tengok, dia ketua.” Aku telan air liur bila tiba-tiba iskandar tenung wajahku. Ala……
            “ Tak apa. Bagi Is aje jadi ketua. lagipun dia dah buat rangka-rangkanya. Kita bincang. Lepas tu kita agih-agihkan ajelah masing-masing part mana yang nak kena buat.” Aku dengan rela hatinya melepaskan jawatan. Rasa tak fair selama ini entah kenapa tiba-tiba jadi fairlah pulak. Tambah-tambah dengan iskandar. Rasanya lelaki ni boleh diharap kot!
            “ pulak dah. Tak menyesal?” Iskandar sengih. Aku balas dengan senyum balik.
            “ tak pun……” ujarku senang. Has diam je dari tadi. apasal?
            “ ok, jom kita bincang…” ujar azman tiba-tiba.
            Hampir satu jam jugaklah, kami berbincang. Bertegang leher, memberi pendapat dan tak kurang juga buat lawak bodoh. Tambah-tambah si Azman, ada aje ideanya nak buat kumpulan kecil kami di tenung  oleh budak-budak lain kat kantin tu. malu jugak tapi enjoy. Tak adalah jadi  skema sangat. Kan hidup ini adalah pantulan dari cebisan-cebisan emosi.
            “ Discussion kita sampai sini sajalah ye, hari ini. Saya ada janji dengan kawan sekejap lagi ni. apa-apa hal, SMSlah,” ujarku.
            “ Oklah. Aku pun ada hal lagi lepas ni.  Bagi aku nombor phone engkau In, aku tak ada lagi ni. Senang nak call kalau ada apa-apa,” Azman dah mula menekan-nekan keypad handsetnya. Standby nak ambil nombor telefonku. Ketika itu, aku sedang mengemas-ngemas nota di atas meja dan memasukkannya kedalam fail hijau yang dibawa. “ 01256, 4 lima kali,” beritahuku. Iskandar juga sedang menekan-nekan sesuatu di keypad handsetnya. Entah membaca sms atau turut mengambil nomborku. Ah, lantaklah. Yang penting, aku harus cepat beredar dari situ. Takut pulak Zila tertunggu-tunggu nanti. 


sambungan 
Assignment Cinta 9

No comments: